KARTA CHARAKTERYSTYKI – Kolagen

W pigułce

  • podstawowe białko (aminokwas) w organizmie
  • zdrowie stawów, ścięgien, kości i mięśni
  • choroby tkanki łącznej
  • zdrowie tętnic
  • piękna skóra, włosy i paznokcie
  • cellulit

Kolagen dla zdrowia

Ciało potrafi produkować kolagen i robi to regularnie, a  jednak często go nam brakuje. Nasz organizm produkuje około 1% mniej kolagenu z każdym mijającym rokiem, tymczasem spożywamy go znacznie mniej ze źródeł naturalnych niż kiedyś. Zacznijmy od tego, że kolagen to nie tylko piękna skóra, kolagen to całokształt zdrowia. To białko, które w ciele jest po prostu niezbędne. Gdy kolagenu zaczyna brakować (np. z wiekiem lub po przebytej boreliozie), zaczynają się dziać przeróżne niefajne dolegliwości.

 

WŁAŚCIWOŚCI KOLAGENU:

  • jest podstawowym białkiem (aminokwasem) w naszym ciele (stanowi około 30% białka w organizmie człowieka)
  • występuje prawie wszędzie: w oczach, zębach, włosach, skórze, układzie hormonalnym, ukł. krążenia i naczyń mózgowych, żołądku, jelitach, ukł. odpornościowym, stawach, więzadłach, wątrobie (metabolizm tłuszczy i detoks), ukł. rozrodczym, ukł. nerwowym, kościach
  • chroni narządy i zapewnia właściwą strukturę stawów i ścięgien – często uważany za “cement, który zespaja ciało razem”
  • spaja kości i mięśnie, gdyż stanowi m.in. część tkanki łącznej
  • jest więc dużą podporą we wszystkich chorobach tkanki łącznej (RZS, toczeń, twardzina, zapalenia wielomięśniowe, Zespół Sjögrena), w których przeciwciała jądrowe ANA są podwyższone
  • znacząco łagodzi bóle stawowe (nie ważne jakiego pochodzenia) oraz uelastycznia je, szczególnie w przypadku tzw. sztywności stawowej (wynikającej również z wielu przyczyn)
  • ma duży wpływ na budowanie masy mięśniowej (1-10% masy mięśniowej składa się z kolagenu) – dostarcza mięśniom paliwa niezbędnego do treningu i regeneracji
  • zapobiega utracie masy kostnej prowadzącej do osteoporozy, gdyż nadaje kościom strukturę i je wzmacnia
  • pomaga spalać tkankę tłuszczową, przy jednoczesnej budowie masy mięśniowej
  • redukuje cellulit
  • wzmacnia wyściółkę jelit, czyli łata jelita (ZNJ), jako, że tkanka łączna występuje również w jelitach
  • a co za tym idzie wspiera wszystkie choroby autoimmunologiczne, które wynikają z nieszczelnych jelit
  • zapobiega chorobom serca, gdyż wchodzi w skład tętnic, które odpowiadają za prowadzanie krwi z serca do poszczególnych narządów i z powrotem. Bez odpowiedniej ilości kolagenu tętnice stają się sztywne i osłabione
  • ma pozytywny wpływ na poprawę jakości snu z powodu zawartej w nim glicyny
  • w niektórych przypadkach może być w stanie zatrzymać przerzuty nowotworowe, gdyż łatwość rozprzestrzeniania się komórek nowotworowych wynika między innymi ze słabej macierzy pozakomórkowej, którą kolagen trzyma w ryzach. Wielu ekspertów uważa nowotwory za „chorobę kolagenową”
  • wzmacnia skórę, paznokcie i włosy, powoduje że skóra staje się elastyczna, paznokcie twarde, włosy lśniące i jedwabiste
  • zatrzymuje, a nawet cofa starzenie się skóry (powoduje że skóra staje się elastyczna, gładka i jedwabista), ale czytając powyższe – jest to jedynie czubek góry lodowej ;)

 

OBJAWY NIEDOBORU KOLAGENU:

  • szybsze starzenie się skóry
  • utrata jędrności i elastyczności skóry
  • sztywność stawów
  • bóle kręgosłupa
  • łamliwość i matowość włosów
  • suchość i podrażnienie skóry
  • powstawanie głębokich zmarszczek
  • powstawanie cellulitu
  • przebarwienia skóry

Zwróć uwagę na proces produkcji

Który kolagen wybrać?

Istnieją różne rodzaje hydrolizatu kolagenu:

  • wieprzowy
  • bydlęcy (wołowy)
  • rybi
  • morski z alg
  • hydrolat

Jeśli zależy Ci na ogólnym całokształcie zdrowia, najlepszym wyborem będzie zawsze kolagen rybi, gdyż jest on najbardziej zbliżony do kolagenu ludzkiego, a przez to 1.5 razy bardziej biodostępny (lub łatwiejszy do rozbicia i wchłonięcia), niż kolagen bydlęcy, czy wieprzowy ze względu na mniejszy rozmiar cząstek białka.

Kolagen rybi po wypiciu trafi bezpośrednio do układu pokarmowego, gdzie zostanie rozłożony do aminokwasów i w ich formie trafi do krwiobiegu.

 

Typy kolagenu

Wyróżnia się kilka typów kolagenu:

  • Typ I – identyczny jak kolagen znajdujący się w ludzkich kościach i skórze – charakteryzuje się 90% biodostępnością. Można go znaleźć w głównych tkankach łącznych: w ścięgnach, kościach, skórze, tkankach podskórnych i rogówkach 
  • Typ II – występuje w chrząstce stawowej, stanowiąc 70% jej masy. Zapewnia wytrzymałość, amortyzację i elastyczność w stawach
  • Typ III – znaleźć go można w tkankach zbudowanych z fibroblastów – w procesie zabliźniania ran tworzy włókna tkanki łącznej
  • Typ IV – występuje w błonie podstawnej tworząc cienkie membrany między różnymi tkankami organizmu
  • Typ V – pojawia się na granicy tkanek tworzących blizny i tkanek na krawędzi blizn – jest dopełnieniem kolagenu typu I
  • Typ VI – spełnia tę samą funkcję, co kolagen typu V
  • Typ VII – występuje w tkance nabłonkowej, m.in. w skórze i na powierzchni tętnic
  • Typ VIII – obecny jest w tkankach tworzących żyły, tętnice i błony śluzowe
  • Typ IX, X, XI – występują w chrząstkach, jako uzupełnienie kolagenu typu II.
  • Typ XII – współwystępuje w tkankach z kolagenem typu I i III

Mówi się, że najlepszy jest typ I i jest to rzeczywiście prawdą.

Kolagen typu I znajdziemy właśnie w rybach, dlatego też rybi kolagen uznawany jest za najlepszy. Jednak to nie znaczy, że pozostałe są bezużyteczne. Po opisach widać, że każdy typ służy do czegoś innego.

I tutaj można się natknąć na pewien szkopuł marketingowy. Niektóre firmy chwalą się, że ich kolagen jest wyłącznie typu I, co oczywiście brzmi imponująco – niemalże jak kolagen numer 1! Jednak niezrozumienie tematu przez konsumenta polega na tym, że typy kolagenów odnoszą się do obszarów w naszym ciele, a nie do jakości produktów. Pośrednio oczywiście tak będzie, ale skupmy się na meritum, gdyż..

Nie ma czegoś takiego jak wyodrębniony rybi kolagen typu I, gdyż kolagen rybi w naturze stanowi mieszankę trzech typów kolagenów: I, II i III.

Pierwszy jest rzeczywiście tym najbardziej biodostępnym dla tkanek i wiązadeł, II będzie stanowił podporę dla stawów, natomiast III wspierał tkankę łączną. I w takim właśnie zakresie działa kolagen rybi.

Firmy, które pracują przy dobrej jakości kolagenach nie bez przyczyny oferują kolagen rybi. Natomiast weź pod lupę te firmy, które twierdzą, że ich rybi jest “lepsiejszy”, bo ma wyłącznie typ I. Kolagen rybi to po prostu kolagen rybi. To co może jest różnić to rodzaj ryby, czyli szczegóły, o czym poniżej.

A ciekawostek.. kolagen wołowy, czy wieprzowy stanowią zawsze kolagen typu II (występujący w stawach), dlatego tak chętnie polecane są na stawy. Nie oznacza to jednak, że kolagen rybi nie wpłynie pozytywnie na stawy. Wpłynie i to bardzo, gdyż również zawiera w swoim składzie typ II.

 

Szukaj hydrolizatu

Kolagen powinno się kupować i przyjmować w formie hydrolizatu (choć formy natywne również są skuteczne). W produkcji  kolagenu hyrolizowanego cząsteczki kolagenu tnie się na mniejsze, a w natywnym zamyka się całe cząsteczki. Kolagen, który nie jest hydrolizatem, to po prostu żelatyna.

Swoją drogą.. kolagen rybi jest oczywiście sam w sobie już hydrolizatem.

 

Aktywne aminokwasy

Przebierając w kolagenach rybich zwracaj uwagę na ilość aktywnych aminokwasów. Dobre produkty będą miały ich powyżej 90%, bardzo dobre powyżej 95%.

Swoją drogą.. kolagen rybi jako jedyny ma profil aminokwasowy dodatkowo pobudzający nasz ustrojowy kolagen do zwiększonej produkcji.

 

Wielkość cząsteczek

kolejnym bardzo ważnym aspektem jest wielkość cząsteczki. Musi być ona odpowiednio mała, aby przenikać ścianę jelit do krwiobiegu. Zwracaj więc uwagę na wielkość cząsteczek w danym produkcie.

Dobre produkty mają cząsteczki wielkości rzędu 1 – 2 kD.

 

Kolagen zawsze z witaminą C!

Nasz organizm jest w stanie syntezować kolagen i wytwarzać nowe włókna kolagenowe tylko w obecności witaminy C.

Organizm ludzki nie wytwarza i nie magazynuje witaminy C, dlatego konieczne jest jej codzienne pozyskiwanie z zewnątrz. Dlatego też bardzo ważne jest połączenie suplementacji kolagenu z witaminą C.

Jeśli producent zapomniał o tym drobnym fakcie, ty musisz o tym pamiętać i zawsze dodać trochę witaminy C do swojego kolagenu. Inaczej pieniądz wyrzucony w błoto..

 

Biodostępność kolagenu

Jak zawsze ważna jest biodostępność danego preparatu. To chyba jedna z najważniejszych kwestii, na którą należy zwrócić uwagę podczas zakupu danego preparatu, gdyż to przełoży się na:

  • efektywność, a zarazem mniejsze dawki suplementu, które będą tak samo skuteczne jak większe dawki słabszego preparatu
  • mniejsze dawki = mniejsze koszty
  • dostępność preparatu na poziomie komórkowym, a nie tylko we krwiobiegu
  • lepsze ostateczne efekty

Biodostępność jest również ważnym czynnikiem w przypadku kolagenu.

Niektóre firmy dodają od razu witaminę C, aby kolagen się lepiej wchłaniał. To ważny czynnik w kontekście biodostępności kolagenu, więc jeśli producent tego nie zrobił, ty pamiętaj o tym dodatku we własnym zakresie.

Inne firmy idą o krok dalej i stosują specjalne kapsułki o nazwie licaps, które powodują, że dany produkt będzie lepiej wchłanialny. Kwestia warta zwrócenia uwagi, bo rzeczywiście czuć ten efekt na własnej skórze.

Kapsułki  licaps wchłaniają dany preparat w wyższym stopniu (ok. 40%), niż z tradycyjnych kapsułek czy tabletek. Dodatkowo nie obciążają żołądka, nerek ani wątroby.
W przypadku takich preparatów inaczej też przelicza się dawki danego suplementu.

Ponadto zawartość kapsułek została wcześniej rozpuszczona i doprowadzona do postaci roztworu, aby biodostępność preparatu aktywnego była jak najwyższa i wchłonęła się jak najszybciej.

Rozpuszczalna powłoczka kapsułki rozpuszcza się już po połknięciu uwalniając swoją zawartość w ciągu kilku minut. W ten sposób mamy pewność, że maximum substancji czynnych zostanie wchłonięta przez organizm.

 

Czystość produktu

Zwracaj uwagę na to, czy firma wydaje stosowne świadectwa jakości. 90% rynku zalewają produkty niewiadomego pochodzenia produkcyjnego. W najlepszym wypadku po prostu nie działają, w gorszym – trują nas szkodliwymi dla zdrowia domieszkami.

Osobiście mam zaufanie wyłącznie do firm, które regularnie badają swoje produkty pod kątem zanieczyszczeń i toksyn i wydają do tego stosowne atesty.

 

Skażenie preparatów witaminowych

Mike Adams i Hulda Clark przebadali wiele suplementów i w swoich książkach piszą wprost, że „90% preparatów witaminowych na rynku jest poważnie zanieczyszczona. Skażenie opiewa głównie o solwenty (rozpuszczalniki), metale ciężkie i lantanowce. Na dłuższą metę preparaty te wyrządzają więcej szkody niż pożytku. W rezultacie zakwaszają cały organizm, a wiadomo, że walczymy na co dzień o przeciwny efekt.”

Gdy w grę wchodzą suplementy, nie uznaję kompromisów. Albo kupujesz dobrej jakości produkty, albo lepiej zrezygnuj z suplementacji. Więcej szkody wyrządzisz sobie spożywając toksyny wraz z taką zanieczyszczoną „witaminą”, aniżeli dostarczysz substancji czynnej. Jeśli chodzi o suplementy naprawdę płaci się za jakość.

 

Kraj pochodzenia

Dość istotny w kontekście suplementów jest kraj pochodzenia składników danego produktu. Jeśli sprowadzane są one z Chin, raczej nie ma co liczyć na dobrą jakość. Ziemia w Chinach jest tak zanieczyszczona, że nie ma tam metra sześciennego, aby wyprodukować zdrową żywność, nie wspominając o suplementach.

Kraj pochodzenia składników może być więc dobrym wyznacznikiem jakości danego produktu, choć oczywiście nie można też uznać tego za regułę, bo jak wszędzie mogą zdarzać się wyjątki.

Jak stosować

ZALECENIA EKSPERTÓW: 

Dawki podane dla tradycyjnego kolagenu (kapsułki licaps liczy się inaczej – 40% silniejsze działanie):

  • dawka dzienna powinna być dopasowana do indywidualnych potrzeb. Spożywanie kolagenu po prostu czuje się na skórze, w stawach i kręgosłupie. Jeśli czujesz, że pomaga ci już 300 mg (przykładowo stawy przestają boleć) to pozostań na tej dawce. Jeśli czujesz, że to za mało, zwiększaj powoli dawkę i pozostań na tej właściwej, nie przekraczając jednocześnie dawki maksymalnej.
  • skóra, zmarszczki: 2.5 g – 5 g dziennie (aby zauważyć wyraźne efekty dawki będą raczej większe, niż mniejsze, aczkolwiek to znowu sprawa indywidualna. Młoda osoba poczuje efekt „wow” już po 300 mg, starsza znowu będzie potrzebować dużo większych dawek)
  • bóle stawów / kręgosłupa: 8 – 12 g dziennie
  • osteoporoza: 5 g dziennie (najlepsze efekty razem z biodostępnym wapniem)
  • zdrowie serca: 16 g dziennie
  • zdrowy sen: 10 g dziennie
  • dawka maksymalna 12 g dziennie (ważny jest „zdrowy poziom kolagenu” – zarówno jego nadmiar jak i niedomiar mogą być szkodliwe (nie przekraczaj więc zalecanej dawki)

SPOSÓB PRZYJMOWANIA: w trakcie lub po posiłku

PORA DNIA: –

CZAS KURACJI: 

  • co najmniej 1 – 3 miesiące, aby uzupełnić niedobory i zauważyć niektóre efekty
  • odbudowa kolagenu po boreliozie: statystycznie minimum rok

PRZECIWWSKAZANIA:  

  • dzieci do 3 r. ż.
  • alergie – zachować szczególną ostrożność (czytaj UWAGI)
  • kobiety w ciąży i matki karmiące – zachować szczególną ostrożność (teoretycznie – czytaj UWAGI)
  • zakrzepice / osoby na lekach rozrzedzających krew – zachować szczególną ostrożność, bo kolagen może zagęszczać krew
  • kolagenozy różnego rodzaju (RZS, toczeń, zapalenie naczyń krwionośnych) – zachować szczególną ostrożność (czytaj UWAGI)
  • łuszczyca – zachować szczególną ostrożność

WSPÓŁDZIAŁANIE: 

  • witamina C – zawsze z kolagenem! Inaczej nie wytworzą się struktury kolagenowe
  • MSM, lizyna, arginina – spotęgowanie efektów kolagenowych i upiększających
  • biodostępny wapń – odbudowa kości / osteoporoza

ANTAGONIZM: –

Uwagi

Czynniki degradujące kolagen

To co zmniejsza budowę kolagenu w ciele to:

 

Czynniki wspomagające budowę kolagenu

Warto też wiedzieć co wspomaga naturalną budowę kolagenu w naszym ciele. Poza oczywistym unikaniem powyższych czynników będą to aminokwasy (głównie białka takie jak prolina, lizyna i glicyna) w połączeniu z witaminą C.

 

Odbudowa kolagenu

Na odbudowę kolagenu po boreliozie, czy po prostu w starszym wieku należy uzbroić się w nie lada cierpliwość. Czasami potrzeba nawet roku, aby odbudować zużyty przez borrelie kolagen. W większości jednak przypadków rezultaty zdrowotne odczuwalne są już po tygodniu stosowania (np. w stawach), na skórze już po miesiącu naocznie widać efekty (przy założeniu, że mowa o kolagenie typu I).

Zażywanie kolagenu rybiego daje rzeczywiście spektakularne efekty, niemniej, aby w pełni przywrócić endogenną produkcję kolagenu w organizmie to trochę za mało. Do tego potrzeba substancji takich jak glukozamina, chondroityna, lizyna, prolina, MSM, witamina C. Mile widziana jest też Boswellia serrata. Wszystkie te substancje znajdziesz w preparatach takich jak Formuła na stawy i Duoflexin. Połączenie ich z kolagenem typu I stanowi dopiero pracę u podstaw.

 

Kobiety w ciąży i karmiące

Teoretycznie na ulotkach wszędzie widzimy zastrzeżenia co do stosowania kolagenu w ciąży. Nie bardzo rozumiem skąd to się bierze? Jest to raczej zwykła prewencja, bo ciąża to okres specyficzny. Tak naprawdę kobieta w ciąży potrzebuje preparatów kolagenowych, gdyż są one pełne wartościowych aminokwasów, niezbędnych kobietom w ciąży i służą między innymi do budowy białek i mięśni.

Na pewno nie warto podczas okresu ciąży kombinować z dużymi dawkami, ale będą mniejsze jak najbardziej mile widziane.

W przypadku kobiet karmiących piersią, sprawa jest o wiele łatwiejsza, bo nie ma tu mowy o żadnym zagrożeniu, choć na ulotkach ich pełno.

 

Alergie

Kolagen nie zawiera glutenu, laktozy, czy cukru, dlatego jest wyjątkowo dobrze tolerowany przez alergików.

Rzadko, ale zdarza się, że duże dawki kolagenu mogą niekiedy uczulić. Jednak dawki do 4 g dziennie nie będą w tym kontekście problematyczne.

 

Kolagenozy

Na ulotkach teoretycznie znajdziesz informacje o zachowaniu szczególnej ostrożności w przypadku stosowania kolagenu przy kolagenozach. Tymczasem kolagen bardzo pomaga osobom z zapaleniem stawów.

W jednym z badań wykazano, że kolagen pomaga pacjentom cierpiącym na RZS. Dzięki swoim właściwościom wspomaga regenerację stawów i pozwala chrząstce stawowej na prawidłową pracę. Pozwala to na zmniejszenie dolegliwości takich jak np. ból, sztywność stawów i przykurcze.

 

Źródła kolagenu w diecie

  • galaretki warzywne, owocowe, mięsne, rybne
  • inne produkty na bazie żelatyny (wieprzowej / wołowej)
  • golonka
  • kurze łapki – gotowane
  • podroby
  • przetworzone produkty mięsne (np. salceson)
  • chrząstka rekina (kolagen rybi)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *